Är du en driven och analytisk och vill utvecklas vidare inom insamling? Har du arbetat ett par år inom tex CRM-system, givarlojalitet och insamlingsaktiviteter men vill bredda din profil för att kunna växa och utvecklas? Lockas du av att ta mer ansvar och få arbeta i en internationell miljö? Då har vi rollen för dig! Amref är en afrikansk organisation med insamlings och påverkanskontor i Norden, som just nu är i en spännande omstarts- och uppskalningsfas. Därför letar vi efter rätt person som kan komma in och växa med oss i takt med att vi växer!
Om oss
Amref Health Africa är Afrikas största ideella organisation som arbetar med hälso- och sjukvård med särskilt fokus på kvinnor och barn, och implementerar program i över 35 länder i Afrika. En viktig del i vår identitet är att vi är en afrikansk organisation, där både problemformuleringarna och lösningarna ägs av de människor som påverkas, och där besluten utgår från de kontexter och länder vi arbetar i. Huvudkontoret, som ligger i Nairobi, Kenya, styr det stora strategiska arbetet. I Europa och Nordamerika finns påverkans- och insamlingskontor, där Amref Nordics verksamhet är ett av de äldsta. Amref Nordic är inne i en spännande omstartsfas där vi lägger grunden för ett nytt starkt kontor och under hösten går vi in i en ny strategiperiod där vi ska liera vårt utåtriktade arbete med den globala strategin.
Om rollen:
Amref Nordic har idag ca 25 000 givare i vår databas i Sverige och Norge, vilka genererar den stora majoriteten av intäkterna till vårt arbete för att främja hälsa i Afrika. 2023 går vi på globalt plan in i en ny strategifas för att öka upp individuellt givande i samtliga europeiska och nordamerikanska kontor. Som en del av detta kommer vi under 2023 och 2024 ta fram en ny insamlingsstrategi med möjlighet till investeringar för att skala upp insamling. Du kommer ha en roll i såväl det operativa som strategiska arbetet för de vägval som vi gör.
I dagsläget utvecklas våra insamlingsbrev av en byrå varför ditt främsta fokus initialt kommer vara att säkerställa goda resultat genom analys och segmentering i vårt CRM, säkerställa god kvalitet på givarrelationer, samt utveckla givarlojalitet genom uppföljande aktiviteter.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
- Ansvar för planering och genomförande av postala insamlingsutskick , och ta fram insamlingsbudskap/anpassa befintliga från andra Amref-kontor tillsammans med vår byrå
- Ansvar för planering och genomförande av telemarketing-aktiviteter (genomförs av byrå), inkl utbildning av ringare samt utveckling av manus
- Genomföra segmenteringar och urval i vårt CRM-system (Microsoft dynamics), baserat på analys av data
- Analysera och rapportera resultat. Anpassa kampanjer/segmentering utifrånresultat.
- Övergripande ansvar för hantering av data i vårt CRM system (Microsoft Dynamics)
- Vara kontakt/beställare gentemot de byråer vi samarbetar med inom DR, telemarketing, givarservice, content m.m.;
- Samarbeta och dela erfarenheter med kollegor på Amref-kontor i andra länder i Europa, Nordamerika och Afrika.
- Ansvar för givarvården och givarlojaliteten (delar av givarservicen ligger idag hos byrå)
- Ansvar för viss givaradministrativ (hantering av autogiron, minnesgåvor etc)
- På sikt, vara delaktig i utveckling av ny insamlingsstrategi samt val av och implementering av nya insamlingskanaler, som Face to face och digital insamling.
Du rapporterar till vår Nordic Director och kommer arbeta nära henne i strategiska beslut.
Om dig
Som person är du nyfiken, noggrann och analytisk. Du är en van projektledare som lätt ser hela bilden och som självständigt planerar, genomför och analyserar dina projekt/aktiviteter. Du är van att följa upp nyckeltal och resultat från olika aktiviteter. Du tycker om att djupdyka i data för att analysera resultat och använda som underlag för beslut och strategi. Du är en van beställare mot olika leverantörer som tycker om att samarbeta men är inte rädd för att ställa krav. Självklart är du ansvarsfull, målinriktad och drivs av goda resultat!
Kanske har du arbetat några år inom givarservice eller på en insamlingsavdelning med specifika uppgifter och ser detta som en möjlighet att växa och utvecklas och få en bredare erfarenhet, genom att på sikt utvecklas strategiskt och växa med uppdraget i takt med att organisationen utvecklas.
Du trivs med att arbeta på ett mindre kontor där arbetsuppgifterna varierar. Du är ansvarsfull och lojal. Du delar givetvis våra värderingar om vill vara en del av att arbeta i en organisation som leds från Afrika med många kontaktytor internationellt.
Kvalifikationer
- Utbildning med inriktning på insamling, försäljning och marknadsföring eller annan likvärdig utbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet
- Minst 3 års arbetslivserfarenhet inom givarservice/insamling/försäljning såväl strategisk som operativ.
- Erfarenhet av målgruppsanalys och segmentering i CRM-system
- Erfarenhet av konverteringsdrivande aktiviteter med fokus på ROI.
- Flytande på svenska och engelska i tal och skrift då vårt arbetsspråk internationellt är engelska
Meriterande
- Erfarenhet av arbete med kommunikation/kampanjer
- Erfarenhet av budgetansvar och kostnads/intäktsberäkningar
- Erfarenhet från arbete i insamlingsorganisation eller civilsamhället
- Egen erfarenhet av bristande tillgång till hälsa och sjukvård – som personlig förståelse för vårt arbete.
Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidare, fast anställning (sex månaders provanställning)
Önskat tillträde: snarast möjligt, dock ej senare än 4 september
Arbetstid: 37,5 timmar/vecka med målstyrd arbetstid
Förmåner: Tjänstepension, friskvårdsbidrag om 2500kr/år samt en friskvårdstimme i veckan.
Semester: 30 dagar/år
Kollektivavtal mellan arbetsgivarorganisationen Fremia och fackförbunden Unionen samt Akademikerförbunden.
Sista ansökningsdag: 28 maj.
Intervjuer kan ske löpande varför vi uppmanar dig att söka så snart som möjligt.
Ansökan skickas till: Louise.frisk@amref.org Märk ansökan Projektledare Insamling
Skicka ansökan och personligt brev där du tydligt motiverar varför du söker tjänsten och hur dina erfarenheter bidrar till uppdraget. Vi strävar efter en diversifierad och inkluderande arbetsplats och uppmanar till att söka utan foto för att främst fokusera på erfarenhet, prestationer och engagemang.